I suck

Jag är antagligen den enda i hela världen som misslyckats med att baka whoopie pie.
Där sjunk självförtroendet till botten i min lilla bakvärld.

Jag försökte mig på de populära whoopie pies som jag läst om i nästan varenda bakblogg, de ska ju vara sååå enkla och man kan inte misslyckas med dom, dom kallas för "Svenssons macarones" eftersom dom är så enkla.
Kanske för enkla för mig? jag lyckades ju med mina macarones vid första försöket och dom ska ju vara apsvåra?
Nåja, mina whoopies blev platta, mjuka och sega... de är ju inte så dom ska bli!

Nån som e erfaren av whoopie pies som kan hjälpa mig vad jag gjorde för fel?
Jag använde mig av detta receptet:
http://sockerrus.wordpress.com/2011/02/10/recept-whoopie-pies-grundrecept-olika-smaksattningar/

Mandel-whoopie pies gjorde jag.


Jag spritade ut dom små sakerna och plattade till dom lite för att få bort den dära lilla toffsen som man brukar få när man spritsar, den var så hård den här smeten.


Såg ganska fina ut när jag tog ut dom, men sen sjunk dom ihop och blev jättesega, testade ha i nästa plåt lite längre i ugnen men fick då en jätteful brun färg vid kanterna.
... hjääälp mig!


Adjö.


Kommentarer
Postat av: AnnaWK

Smakade de gott åtminstone (även om de var sega)?

2011-02-18 @ 12:26:37
URL: http://annawk.blogg.se/
Postat av: Lisa - Sockerrus

Ursäkta det sena svaret! Har inte sett din kommentar förrens nu dessvärre. Vad tråkigt att bakandet inte blev så bra. Nu är det ju så att whoopies inte är precis hur lätta som helst att göra men de är lättare än macarons tycker många. Men det är nog många som inte håller med mig där ;-)



Jag skulle inte platta till whoopisarna när de ligger på plåten, de flyter ut av sig själva, det gjorde iallafall mina. Om du orkar ge dig på detta recept igen så kanske du kan minska mandelmassan lite och sen öka på lite med mjölken för att få en lite mer rinnig konsistens. Dessa blir ju inte lika fluffiga som många andra whoopies då det är mandelmassa i dem, men de ska inte bli platta och sega.

Hoppas att jag kunnat vara till någon hjälp! :-)

Ha det gott!

Kram, Lisa

2011-02-23 @ 00:11:15
URL: http://sockerrus.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0