Mjuk pepparkaka

Lite julig stämning här hemma idag.
Krispig luft ute, värmeljusen tända här inne... blir så vansinnigt sugen på att baka såna här dagar.

Så jag ställde mig och gjorde min första-ever Mjuk pepparkaka.
Jag använde mig av Leilas recept från hennes bok, a Piece of cake.
Men som vanligt så ändrade jag lite i receptet.

Här får ni recept, ändrat efter mitt tycke:
3 st ekologiska ägg
2.5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
2 msk pepparkakskrydda
1 dl filmjölk
3.5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
smör och mandelspån till formen

1. Sätt ugnen på 175 grader varmluft.

2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.

3. Smält smöret med pepparkakskryddan och blanda det och filmjölk med äggsmeten.

4. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.

5. Smörj en sockerkaksform, bröa med krossat mandelspån och fyll med smeten.

6. Grädda kakan naturell i mitten av ugnen i 25-30 minuter. Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig.

7. Låt kakan svalna något och stjälp sedan upp den på en tallrik eller ett brödgaller.



Gjorde även en sats med franska pepparkakor men dom ligger i kylen och ska få ligga där tills imorgon.
Sen så rödbetsbrödet också som jag skrivit i inlägget innan.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0