Muffins

Idag har jag varit kreaktiv ska ni veta.
Det kanske var den nya kaffesorten som gjorde mig så pigg? ;)

Jag har iallafall förberett inför torsdag, min sambo fyller år och ska bjuda sina arbetskamrater på en smaskig tårta.
Två rulltårtbottnar är gjorda, dock tror jag bara den ena kommer användas till denna, men jag har en till i reserv.
Sen så har jag gjort en massa kladdkaksmuffins som ska in i frysen inför kalaset.
Kladdkaksmuffins gjorde jag om lite genom att lägga i en klick jordnötssmör i mitten, det kan nog bli riktigt gott.
Som vanligt när jag bakar kladdkaksmuffins så använder jag mig av Leilas recept i hennes underbara bok "a piece of cake".

Receptet längre ner.







Till dessa muffinsarna använde jag mig av dessa snygga lila formarna jag fick från Siluett



Leilas kladdkaksmuffins

2 st ekologiska ägg
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
0.5 dl matolja
1 dl ljus sirap
2 dl vetemjöl 
1 dl kakao av god kavlitet
1 tsk bakpulver 
1 st nypa salt
100 g mörk kvalitetschoklad 70%
Vispgrädde och färska bär till garnering

1 sats blir 16 stycken muffins.

Gör så här

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker vitt och riktigt pösigt.

3. Smält smöret, häll i matolja och sirap, blanda det med äggsmeten.

4. Blanda vetemjöl, kakao, bakpulver och salt och vänd försiktigt ner det i smeten.

5. Hacka chokladen och smält den i ett vattenbad (i en skål över kokande vatten) och blanda den med smeten.

6. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och fyll formarna till 2/3 med smet.

7. Grädda dem i mitten av ugnen i cirka 12 minuter. Muffinsen sjunker ihop i mitten när de tas ut. Låt svalna.

8. Garnera med en klick lättvispad grädde och färska bär.


Eller så gör ni som jag, lägger en klick jordnötssmör i formarna innan ni sätter in dom i ugnen.


Kommentarer
Postat av: Erika - Bakglädje

Ser väldigt gott ut!

2011-02-24 @ 16:39:21
URL: http://bakgladje.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0