Kanelbullar recept

Världens godaste Kanelbullar

Ingredienser

150 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst för söta degar
½ tsk salt
1 ½ dl socker
1 -2 tsk stött kardemumma
14 -15 dl vetemjöl

Fyllning:
250 g smör, rumsvarmt
2 dl socker
2 msk kanel

Eller:
250 g smör, rumsvarmt
2 dl socker
1 msk vaniljsocker
3 msk kokos

Pensling:
1 ägg, uppvispat
Pärlsocker, att strö över

Gör så här

Smält smör och tillsätt mjölken och värm till 37 grader.
Smula sönder jästen i en bunke.
Rör ut i lite av degspadet, tillsätt resten av degspadet, saltet, socker, kardemumman och nästan allt vetemjöl.

Arbeta degen smidig tills den släpper bunkens kanter, 10 minuter för hand eller 5 minuter i maskin.
Låt jäsa 30 minuter under bakduk.

Rör ihop ingredienserna till fyllningen med elvisp till en slät smet. Ställ åt sidan.

Stjälp upp degen på mjölat bakbord och knåda den smidig.
Dela degen i två delar och kavla ut varje del till en avlång kaka, ca 25x45 cm.

Bred ut hälften av fyllningen på varje kaka.
Rulla ihop från långsidan.
Skär varje rulle i bitar, hur många beror på hur stora du vill ha dem. (Enligt mig är större godare eftersom det blir saftigare.)

Ställ med snittytan uppåt. Vik in änden under bullen så rullar de inte upp sig under gräddningen.
Låt jäsa ca 30 minuter under bakduk. Sätt ugnen på 225 - 250 grader.

Pensla med uppvispat ägg och strö över rikligt med pärlsocker. Grädda mitt i ugnen ca 8- 10 minuter.
(För bästa resultat ta ut dom innan dom har fått för mycket färg, dom blir saftigare då.)
Låt svalna under bakduk.

 


Kommentarer
Postat av: Madde

Gud vilken mysig blogg du har:D

Du gissade rätt så maila([email protected]) mig den mailadressen du vill ha inbjudan till baka.se på så kommer jag fixa så du får en inbjundan till denna underbara komunity för oss baktokiga!



Tänkte även tipsa dig som är så duktig om tävlingen på min blogg! Cupcake tävling där 2 vinnare vinner priser för 1200kr



http://maddesmumms.blogg.se/2010/may/utkast-maj-4-2010.html



2010-05-16 @ 20:08:33
URL: http://maddesmumms.blogg.se/
Postat av: Madeleine

Måste ge mitt bästa tips på god kanelbullefyllning: brun farin(socker) och en gnutta vaniljsocker istället för vanligt strösocker. De blir sådär bagerikladdiga och mumsiga, riktigt proffsigt! tycker jag

2010-05-17 @ 22:03:43
URL: http://vendeltid.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0