Morotsrutor

Idag när vi kom hem från kalas så ställde jag mig och bakade bröd, ett bröd jag suktat efter länge i en av mina favoritbloggar och jag blev inte besviken.
Detta är helt klart mitt nya favoritbröd och min sambos favorit också.
MVG!



Morotsrutor 20-24 st

Du behöver:

2 stora morötter
50 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
2 msk sirap
1 1/2 tsk salt
5 dl rågsikt
7 dl vetemjöl

Gör såhär:
Skala och riv morötterna fint. Smält smöret i en kastrull och häll i mjölken och värm till ca 37 grader. Smula sönder jästen i en bunke och slå över lite av den varma mjölken och rör tills jästen löst upp sig. Häll i resten av mjölken och ha därefter i sirap, salt och de rivna morötterna. Blanda ner mjölet och arbeta till en smidig deg (spara lite mjöl till utbakningen). Låt jäsa under bakduk ca 30 min.
Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och knåda degen lätt. Tryck ut degen i en långpanna klädd med bakplåtspapper (30x40 cm). Skåra degen med en mjölad kniv till ca 24 bitar och nagga degen. Låt jäsa ytterligare 30 min under bakduk.
sätt ugnen på 220 grader och grädda brödet i ca 15-20 min i mitten av ugnen.

Recept från : Vanillaskykitchen/Jennie

Tusen Tusen TACK!!


Kommentarer
Postat av: AnnaWK

Ja det här måste ju absolut testas!

2010-05-02 @ 18:01:42
URL: http://annawk.blogg.se/
Postat av: Berit

Ja, jag lovar att jag skall testa detta. Kan inte låta bli.

2010-05-03 @ 21:02:45
URL: http://fagervikslyra.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0