Ananas, Kokos och Punch

Nästa bakverk på tur är dom goda Ananas, kokos och punch cupcakes.

Jag gjorde "vanliga" cupcakes enligt Leilas grundrecept men tillsatte 1 dl kokos i smeten.

När muffinsen var färdiga i ugnen så lät jag dom svalna och sedan gröpte jag ur dom i mitten med hjälp av en "äppleurkärnare"(eller va sjutton det heter).
I hålet fyllde jag med en jättegod marmelad med smak av ananas, kokos och punch.


Urgröpta och redo för att fyllas.



När jag fyllt dom så spritsade jag sedan en liten krussidull över hålen för att få dom lite vackrare.
Krussidullen består av grädde färgad gul och med smak av ananas.



Leilas grundrecept på muffins/cupcakes.

Grundrecept:
100 g smör
2 st ekologiska ägg
1.5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 dl ekologisk mjölk 3%
1 st citron, skalet
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
1 nypa salt
(1 dl kokos)

1. Sätt ugnen på 175 grader varmluft om du vill göra stora muffins, och 200 grader varmluft om du vill göra små.

2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker poröst.

3. Rör ner smält smör, mjölk och rivet citronskal.

4. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och rör ner i smeten.

5. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt.

6. Fyll pappersformarna med smeten.

7. Grädda i mitten av ugnen cirka 10 minuter eller tills de är gyllenbruna och "torra" inuti. (Provstick med en potatissticka, den ska vara helt torr när när du dragit ut den)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0