Hembakat ÄR godast

Idag vaknade jag med en hemsk migrän, fruktansvärt var det, det var bara att ta migränmedicin och sedan gå och lägga sig igen och hoppas på det bästa.

På eftermiddagen kände jag mig helt okej igen och när jag fick syn på torrjästen som låg på bänken i köket så började det klia i fingrarna på mig.

Eftersom jag bara bakat med torrjäst en gång innan så vart jag lite halv nervös, för att jag skulle känna mig trygg i mitt torrjäst-bakande så gick jag in på Vanillaskykitchen och letade fram detta goda recept.
Allt som finns på Vanillaskykitchen blir alltid lyckat så jag visste att detta skulle bli bra.



Solrosbröd

Till ca 2 bröd behöver du:

1 paket torrjäst
10-11 dl vetemjöl
2 dl grovt rågmjöl
1 tsk salt
1 dl solrosfrön
1 dl linfrön
1 msk honung
5 dl varmt vatten (ca 40 grader)
1 dl mjölk
2 msk rapsolja
1 uppvispat ägg
solrosfrön till garnering

Gör såhär:
Blanda de två mjölsorterna (spara lite till utbakning), torrjäst, solrosfrön, linfrön och salt i en bunke.
Ringla honungen över de torra ingredienserna. Blanda ner mjölken i det varma vattnet.
Häll mjölkblandningen och rapsoljan över de torra ingredienserna och arbeta degen ca 5 min, gärna med elvispens degkrokar.
Låt degen jäsa till dubbel storlek, ca 1 timme.
Vänd upp degen på ett mjölat bakbord, dela degen i två ämnen och forma till limpor.
Sätt ugnen på 260 grader. Låt bröden jäsa ca 20 min, medans ugnen blir varm.
Pensla bröden med uppvispat ägg och strö över solrosfrön.
Grädda i mitten av ugnen, 10 min i 260 grader.
Sänk därefter värmen till 180 grader och grädda ytterligare 30 min.
Låt bröden svalna på galler.



Kommentarer
Postat av: Ann - Tänk om jag ändå hade en blogg...

Tack för dina fina ord om mina tårtor!!

2011-02-08 @ 22:55:57
URL: http://www.annsann.com
Postat av: Jennie/vanilla sky

Vad roligt att du gillar brödet! Vad snyggt det blev :)

I nästa vecka ska jag prova ditt hallonmuffinsrecept med mandelmassa, längtar redan!

2011-02-09 @ 11:40:16
URL: http://vanillaskykitchen.blogspot.com
Postat av: Sanne

Klart hembakat är godast! Ser riktigt mumsigt ut!

Roligt att du hittade min blogg och att du gillar min spritsning. Jag tror bara det är träning som gör det smidigt att spritsa. DET ÄR INTA SVÅRT ALLS! Jag har inga speciella trix.

Har inte ens köpt några riktiga tyllar än utan kör med toppits engångs spritsar med tillhörande plasttyllar. Testa, då tycker du det är riktigt kul, jag lovar!

2011-02-10 @ 08:19:16
URL: http://www.minabaktankar.blogspot.com/
Postat av: Jasmine

Skulle du kunna lägga ut eller skicka/länka receptet på macaronos kakor åt mig ? :D

Det skulle vara hur snällt som helst !

Kram Jasmine ^^

2011-02-12 @ 14:26:53
URL: http://brissie.blogg.se/
Postat av: Anna

Vad kul att du kikade in hos oss. Vad mycket mumsigt du bakar och jätte fina macaroner du gjort, har inte vågat på mig att göra dessa men ska försöka i morgon. :-) . Kommer säkert att kika in här fler gånger. Kul att du också bor i närheten av kungsbacka.

/ Anna


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0